Advertisment

Tuesday 23 April 2013

Pengguna Bijak - Credit Card

Semangat saya rasa nak buat entry ni sebab nak share dengan semua faedah dan kelebihan-kelebihan menggunakan credit card (CC).


Dulu masa tak kenai and rasa tak perlu pon guna CC sebab banyak orang yang menaggung hutang dan muflis sebab salah guna CC ...SALAH GUNA ye, kalo pandai guna banyak faedahnya..cuma kita je yang tak tau....orang Cina beli rumah pon kalo boleh nak guna CC....haaaa....sebab ape????

Sebab, setiap kali bayar menggunakan CC ..kita dapat pungut point dari setiap ringgit yang kita guna. Point tersebut boleh digunakan untuk meredeem @ mendapatkan barang-barang keperluan lain. Alang-alang nak keluarkan tunai untuk bayar barang apa salahnya kalo kita guna CC dan dapatkan point free2 je untuk kegunaan redeem di masa hadapan...hahaha..

Cara betul guna CC :-

1- Guna CC seperti biasa kita menggunakan tunai...beli bila perlu dan bukan main hentam beli je apa yang nak dibeli sbb guna CC xkeluar duit dalam bentuk nyata...nanti tup-tup tengok account da melebihi had..jangan ye.

2- Terus membuat bayaran CC secara maximum...means, nilai yang kita guna itu yang kita bayar. Sebabnya kita boleh bayar jumlah yang minimum, tapi nanti kita sendiri akan tanggung hutang yang berlebihan.

3- Jangan dedahkan maklumat peribadi apabila sesiapa meminta butiran peribadi dan butiran CC secara melulu. Apa-apa masalah berkaitan CC baik terus berhubung dengan yang berhak @ terus g bank sahaja.

Saya secara bersemangat akan guna CC always....haha...untuk membeli kecil2lan pon berazam selepas ni nak guna CC je sebab nak kumpul point. Tengok sesetengah orang gain poin sampai beratus2...pastu redeem dapat alat2 letrik yang best...memang menaikkan ghairah saya untuk berCC...sapa nak kasi kan alat letrik free2 camtu. Contoh spt di bawah.

Electrolux vacuum

Electrolux hand vacuum

Steam Iron

No comments:

Post a Comment