Advertisment

Wednesday 11 December 2013

Ibu muda PJJ

GEmpak tak tajuk entry kali ni...hahahaa....

Share..share..apa yang nak dishare kali ni adalah pengalaman hidup sendiri sebagai seorang mama kepada seorang baby lelaki bernama Harraz. Seperti yang diciter pada entry sebelum ni...saya dan husband PJJ, sorang di Lumut sorang di Pasir Gudang.

Ok2...let start. Mula-mula start keja selepas pantang haritu mak dan bapa mertua datang teman sampai umur baby tiga bulan. Selepas tu mula la rutin hidup saya 24jam sorang-sorang diri menjaga baby...tapi takdela 24 jam sangat sebab hantar baby ke rumah baby sitter kan..hu~

For the first time memang rasa boleh ke kan nak urus baby kecik tu sorang-sorang, saya pon tak penah ada pengalaman jaga budak kecik...tapi Alhamdulillah...setakat ni umur baby 4 bulan everything goes well.

Untuk panduan dan perkongsian semua...rutin ibu muda ni takdelah sesusah mana...actually kalau baby yang tak banyak ragam :) macam baby Harraz >_<

6.00 Pagi 
Bangun mandi solat , perah susu untuk stock baby ke rumah baby sitter, kalo dapat dalam 3-4oz pon dah cukup  (saya memang suka bagi baby minum susu fresh pada awal pagi)

Siapkan bekal susu baby, breast pump segala bagai. Pastu siap diri and boleh la gerak baby untuk main-main dulu sebelum hantar ke rumah pengasuh.

7.30 Pagi
Hantar baby ke rumah pengasuh.

8.00 Pagi-5.30 Petang
Kerja (kerja yang tah hape2...hehe V(+_+)

6.00 Petang
Ambil baby..so boleh main-main dengan baby lagi...sampai malam. Selalu baby saya akan BF dulu...nanti dalam pukul 7 saya tinggalkan baby sekejap untuk mandi dan solat. Alhamdulillah dia mahu je duduk main sorang-sorang (bukan duduk means duduk ok...baring la...haha).

8.00 Malam
Tengok tb sambil layan baby. Dan boleh prepare untuk tidurkan baby. Selalu masa ni la saya rehatkan diri sambil baring bersama baby. Bila dia tidur bolehlah saya sambung buat kerja rumah seperti kemas rumah skit, lipat baju...basuh baju. Kemudian...dusss tido....lalala~




No comments:

Post a Comment