Advertisment

Thursday 21 February 2013

17 minggu kehamilan

Assalamualaikum...

Sebagai seorang yang pregnant tadi saya pergi ke klinik untuk buat checking. Untuk pengetahuan, dari minggu pertama sehingga sekarang wajib untuk saya melawat KKIA sebulan sekali. Cuma kali ni agak simple checkingnya....amek urine test, timbang berat and nurse check blood pressure and check perut sahaja.

Apa yang mengejutkan ialah....jejejeng....berat oh berat....macam mana dalam sebulan kau boleh naik sampai dua kilo??.....2 kilo ok....terkejutnya la masa timbang tadi....hahahaa...dalam sejarah naik mendadak macam tu.

first timbang = 47.4
second timbang = 47.5 (naik 100 gram je :) ...lallala)
third timbang tadi = 49.3 !!!!...OMG

Itula kan...semua orang cakap, termasuk diri sendiri (xnak menyalahkan orang lain)....masa mengandung ni makan je apa yang rasa nak makan and bab makan pon xda masalah....semua kira boleh masuk je dalam mulut terusla ke perut kan....heee

Tapi..rasa nak diet ke?...mestila tak kan...biar je. Cuma lepas ni nak kawal jumlah nasi dari masuk lam perut ni. Kuantiti kurangkan dari biasa....xnakla terlalu mendadak naik walaupun belum kena amaran dengan nurse lagi kan...baik berjaga2. Sepatutnya kenaikan 5 bulan ke bawah 1 kg je, kalo tak salah la....apepon, tetap bersyukur sebab tak ada masalah apa2 setakat ni. Berat ok, blood pressure ok...urine test pon ok :) Alhamdulillah....sekian.






No comments:

Post a Comment