Advertisment

Wednesday 12 March 2014

Kenapa kapal selam tak digunakan???

Sana-sini sibuk memperkatakan tentang MH370 flight MAS yang hilang pada pagi Ahad lepas. Sudah lima hari flight tersebut hilang tanpa menunjukkan tanda-tanda yang pasti.

Sementara buat keja teringat mengapa Malaysia tak hantar kapal selam untuk usaha menyelamat. Antara sebab-sebab yang dihujjahkan oleh RMN cheif Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar ialah:-

- Kapal selam ini tak didesign untuk usaha menyelamat..habis tu buat apa beli ye tak kalau dalam saat-saat diperlukan macam ni, tapi tak boleh digunakan. Mungkin kapal selam ni untuk mengawal perairan je kot.

- Antaranya juga, kapal selam tidak sesuai digunakan untuk mengesan di dasar laut...tapii..da namanya kapal selam..kenapa tak boleh pulak kesan apa-apa kat dasar laut. Dah tu kapal selam tu selam gitu-gitu jela. Takkan kapal Boeing besar gabak tu takleh kesan...bunyi macam pelikkk sangat. Ke aku yang tak cukup bijak nak pikir yee??..

- Kapal selam ni mempunyai kelajuan sonar secara optimum dan mempunyai risiko tinggi untuk berlaku pelanggaran (sonar) dengan kapal penyelamat yang lain. Sonar kapal selam tersebut just boleh detect objek bergerak berbanding dengan objek statik..(sepatutnya objek statik lebih munah memantulkan semula sonar daripada objek bergerak).

No comments:

Post a Comment