Advertisment

Tuesday 18 June 2013

Guide Excel For Cikgu ^_^

Minggu lepas saya ada ikuti seminar Microsoft Excel. Di sini nak share sikit-sikit apa yang kitarang belajar masa tu. Rasanya berguna juga untuk cikgu-cikgu sebab saya selalu mendengar keluhan akak saya, dia seorang cikgu...katanya cikgu sekarang banyak kerja, kena key in keputusan exam pelajar dll.

So dekat bawah ni adalah step macam mana untuk cepatkan cikgu-cikgu mengira grade para pelajar dalam Excel. Cikgu tak perlu lagi mengira secara manual berapa orang pelajar mendapat grade A, B dan lain-lain, tetapi hanya perlu memasukkan formula dalam Excel, dan yang selebihnya Excel yang buat.

Start dengan basic mengira jumlah grade pelajar. Contoh dibawah adalah grade para pelajar.



So macam mana nak kira jumlah pelajar yang mendapat A?? Disini saya gunakan function COUNTIF

Formula dalam Excel  =COUNTIF(range;criteria)

range ~ adalah kawasan lingkungan grade. Contoh ni atas adalah dari B1 sehingga B18 (B1:B18)
criteria ~ grade yang hendak dikira contohnya berapa dapat grade A pada cell D3

Formula yang perlu saya letakkan adalah =COUNTIF(B2:B18;D3)


Jumlah pelajar mendapat grade A adalh 4 orang. Ulang formula yang sama untuk grade B, C, D, E dan F. Selamat mencuba :)
 

1 comment:

  1. Maaf mencelah. Jika ada cikgu yang nak automate atau dapatkan result dgn hanya satu klik, boley hubungi saya.0166627595

    ReplyDelete